Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Co o nás prozradí neodolatelné chutě a jak je uspokojit

11. 10. 2011

převzato:novinky.cz

 

Nic není tak frustrujícího jako pocit, když uprostřed hubnoucího procesu sedíte nad prázdným sáčkem od brambůrků, kyselých bonbónů nebo čokolády, který jste právě vyprázdnili v návalu neukojitelné chutě. Veškeré počítání kilojoulů a hodiny strávené cvičením byly právě neutralizovány šílenstvím po něčem sladkém, slaném, křupavém...prostě pro redukci váhy špatném.

 

Pokud máte neodolatelnou chuť na buchtičky či koláčky, nejspíš potřebujete obejmout.

 

Pokud máte neodolatelnou chuť na buchtičky či koláčky, nejspíš potřebujete obejmout.


Po léta se vědci snažili vysvětlit, proč i lidi dbající na zdravý styl a výživu přepadávají záchvaty chutí na nezdravé potraviny. Mnohé vysvětluje doktorka Doreen Virtueová ve své knize s názvem Neustálá chuť, jejíž resumé otiskl server Daily Mail.

Před nedávnem přišli vědci na to, že cosi v mozku obézních lidí je činí méně odolnými vůči potřebám jíst tučné a nezdravé jídlo. K návalům chutí jsme ale náchylní všichni, píše server. Psychoterapeutka Virtueová prý našla vysvětlení, a to během let, kdy pracovala s alkoholiky a drogově závislými. Všimla si, že jejich chuť na drogu má určitou spojitost s jejich záchvaty chutě na chléb a zmrzlinu.

Lékařka se nakonec začala věnovat tématům poruchy příjmu potravy a sledování vztahu mezi emocionálními problémy lidí a určitými druhy potravin, jež vyhledávají. Zjistila, že taková spojitost opravdu existuje. Podle toho tedy, zda právě trpíte stresem, úzkostí či máte vztek, máte touhu sníst něco křupavého, žvýkacího či krémového. Co tedy signalizuje chuť na...

Křupavé

Po křupavých potravinách se budete nejpravděpodobněji shánět tehdy, když jste stresovaní, rozhořčení, rozmrzelí nebo frustrovaní.

Křupání čipsů, sušenek nebo popcornu podle psychoterapeutky uvolní napětí v těle, jež odchází čelistmi, které se s emocemi vypořádají podobně, jako když se vybíjíte na boxovacím pytli. V každém skousnutí jeden úder.

Smetanové

Po jemných krémových potravinách, jako je zmrzlina nebo sýry, toužíme, když cítíme úzkost, nejistotu, rozpačitost či provinilost. Konzumace takových potravin je totiž relaxační a uklidňující.

Cholin, nacházející se v mléce, má uklidňující účinek na tělo. Mléko také obsahuje L-tryptofan, který v kombinaci se sacharidy (např. cukr) spouští v mozku produkci serotoninu - chemikálie, která navozuje příjemný pocit. Kromě toho cukr v mléčných výrobcích zvyšuje energii a náladu, zatímco krémová hladká struktura je uklidňující.

Žvýkací

Máte-li neodolatelnou potřebu něco žvýkat, pravděpodobně v sobě delší dobu potlačujete pocity žárlivosti, zmatku, strachu z toho, že se něco zlého stane, nebo sebenenávisti.

Vaše touha žvýkat vychází z přirozeného přesvědčení, že žvýkání pomáhá uvolnit napětí a umožní vám zvládat úkony navzdory vašemu zmatku. Pokud například prahnete po žvýkacích bonbónech, nejspíš bojujte s nerozhodností.

Pikantní

Trpíte-li návaly chutí na něco ostrého, pak ve skrytu duše toužíte po vzrušení a intenzivnějších zážitcích ve vašem životě. Máte chuť na změnu a něco nového. Několik vědců spojuje "pocit hledání" s chutěmi na pikantní, křupavé a kyselé, gurmánská jídla a neobvyklé exotické potraviny.

Ořechy

Chemické vlastnosti i struktura ořechů mají uklidňující tendenci pro smutné lidi. Chuť na oříšky tak nejpravděpodobněji symbolizuje nedostatek zábavy a potěšení. Kešu oříšky a arašídy obsahují velké množství tyrosinu, který zvyšuje krevní tlak. Ořechy obsahují také pyrazin, který spouští pocit potěšení v centru mozku.

Oříšky také obsahují velké množství tuku, jehož konzumace může maskovat pocity prázdnoty, osamělosti, strach a nespokojenost.

Sacharidy

Stres, napětí a strach zažívají obvykle lidé, kteří se mohou utlouct po sacharidech typu těstoviny, chléb či rýže. Když jsme napjatí, naše tělo předpokládá, že jsme v nebezpečí a vyžaduje lék proti bolesti. Mozek proto produkuje jako anestetikum hormon kortizol.  Kortizol zase stimuluje produkci jiné chemické látky zvané neuropeptid Y, která vyvolá chuť na sacharidy.

Pokud utěšujeme tyto chutě, je velká pravděpodobnost, že budeme přibírat na váze. Tělo totiž ve víře, že jsme v nebezpečí, přemění všechny sacharidy do zásob v podobě tuků.

Koláče a sušenky

Sladkosti jsou stejně jako chléb, rýže a těstoviny zdrojem sacharidů, které mají uklidňující efekt. Chutě na koláče, sušenky či buchtičky ale podle psychoterapeutky odrážejí naši touhu po pocitu pohodlí a jistoty. Stejně tak ale mohou odrážet nechuť k určité činnosti. Chutě na sladké mohou být o to silnější, pokud jste je dostávali v dětství za odměnu. Ve skutečnosti tedy, pokud sáhnete po sušence nebo koláčku, nejspíš potřebujete obejmout.

Čokoládu

Neodolatelná chuť na čokoládu postihuje častěji ženy. Je to proto, že čokoláda vyvolává stejné pocity, jako když jsme romanticky zamilovaní. Po čokoládě tudíž nejčastěji sahají ti, kdo jsou zklamaní vztahem nebo nešťastně zamilovaní.

A co víc, vysoký obsah tuku také zmírňuje pocity prázdnoty, nejistoty a osamělosti, zatímco krémová struktura funguje, pokud toužíte po pohodlí, křupavá, pokud jste naštvaní.

Čokoláda obsahuje také difenylamin (podobný serotoninu), který navozuje pocity klidu - takže pokud je hladina serotoninu a energie nízká kvůli stresu, nedostatku pohybu či nezdravému stravování, budeme se po čokoládě cítit lépe.

Konečně čokoláda působí i jako stimulant a probouzeč. Navíc její vůně vyvolává v centru mozku pocity radosti.

Odolat čokoládě není vůbec snadné, psychoterapeutka radí zkusit zázvorové pivo nebo sójové mléko. Ty obsahují tyramin, který "čokoládovou chuť" potlačí. Pocit zamilovanosti navozují i sladidla obsažená v dietních nápojích a stejně jako vůně čokolády funguje i vůně kávy. A konečně, aerobní cvičení zvyšuje hladinu serotoninu, zlepšuje náladu a potlačuje chuť k jídlu.

 

 

Jak bojovat s neodolatelnými chutěmi

Když dostanete na něco neodolatelnou chuť, počkejte 15 minut, během kterých učiníte několik níže popsaných kroků. Pokud budete mít i pak na jídlo chuť, klidně si ho dejte. Vynucená pauza vás alespoň odnaučí sníst vytouženou potravinu automaticky.

  -------

1. Vyčistěte si zuby - hůře se vám bude vybavovat chuť toho, po čem toužíte.

 -------

2. Vypijte velkou sklenici vody - zmatete tak pocit hladu.

 -------

3. Analyzujte svůj nával chuti - co symbolizuje? Jste ve stresu, bojíte se něčeho, toužíte po dobrodružství? Uvědomte si, co touhu po dané potravině spustilo.

 -------

4. Něco s tím udělejte!  - namísto odsouvání problému se snažte udělat krok či dva k jeho řešení.

 -------

5. Zacvičte si - cvičení může pomoci ke zvýšení hladiny serotoninu, zlepšuje náladu a potlačuje chuť k jídlu.

 

 

 

http://www.asistentka.cz/files/%C4%8Dokol%C3%A1da.jpg

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Oriflame

(Bára, 25. 6. 2015 10:27)

Doporučuji přírodní kosmetiku Oriflame. Já sama jsem se zaregistrovala na www.oricosmetics.cz , kde jsem ke své registraci získala dárky zdarma a také vzorečky.

 

 

Portrét



Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< listopad / 2017 >>